فراس فراس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شامل كل همه رضاكم**مع تحياتى عزالدين**

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

لماذا يكذب الأطفال (وما الحل)

كاتب الموضوعرسالة
فراس فراس
Admin
Admin
فراس فراس

sms :

My SMS
الحمد لله

لماذا يكذب الأطفال (وما الحل) Empty
مُساهمةموضوع: لماذا يكذب الأطفال (وما الحل)   لماذا يكذب الأطفال (وما الحل) Icon_minitimeالأحد فبراير 17, 2008 2:13 am

بس فعلاً موضوع الكدب ده مشكلة كبيرة ولازم نحلها عند الاطفال وهما صغيرين حتى لا يكبروا عليها

طيب أزاى.....؟؟؟؟؟

تعالوا نشوف أيه اللى بيخلى الطفل يكدب....؟؟؟؟

بس الأول نفتكر الموقف ده من الرسول صلى الله عليه وسلم

فى أحد الايام رأى الرسول صلى الله عليه وسلم أم مخبية أيديها وبتقول لأبنها تعالى وهاديك تمرة

فقال لها الرسول صلى الله عليه وسلم أن لم تعطه لحسبت عليك كذ بة

طيب أيه المستفاد من القصة دى.....؟؟؟

أول حاجة ان الكدب كدب وحتى لو على طفل صغير

طيب ده طفل ومش فاهم حاجة ومش هايضر حاجة لو كدبت عليه او وعدته وخلفت وعدى

لا للأسف ده هيضر كتير أنتم عافين أن الطفل اول مايتولد مابيكنشى شايف

طيب بيبدئ يشوف أزاى...؟؟؟

عينيه بتبدء تدور على النور لحد مايلقط مع العصب البصرى بتاعه

علشان كدة لو عند اى حد فينا طفل يحاول على قد مايقدر أنه مايحطوش قدام أكتر من مصدر نور علشان مايحولش

ونفس الموضوع من ناحية سلوك الطفل وعقله وقلبه

عقله بيدور على النور اللى حوليه اللى هو أحنا وبيترجم تصرفاتنا وردور افعالنا علشان يعنل زينا

أزاى.......؟؟؟
بس برضه عايز أفكركم بحديث للرسول صلى الله عليه وسلم
ان مرة كان فى واحد قليت له ان ليه ابن سنانه ضعيفة شوية وبياكل تمر كتير فى بيخليها تضعف اكتر فقلت للرسول صلى الله عليه وسلم أن يقل لابنها أنه مايكلشى بلح فالرسول صلى الله عليه وسلم مارضى انه يقل لابنها فى نفس اليوم وقال انه هايقله بكرة وفعلاص قال له الرسول فى اليوم التالى
ولما سال عن عدم قوله له فى اليوم الاول قال انه بسبب أنه كان واكل تمر فى هذا اليوم وانه استنى فى اليوم التالى حتى لايأكل فيه تمر ويقول له
أيه خلاصة الموقف ده ...؟؟
انى ماقلشى لحد يعمل حاجة انا مابعملهاش لانى لو قلتله يعمل حاجة وان مابعملهاش هاقله وانا مش مقتنع وذلك بدليل انى بعمل الحاجة دى وبالتالى هو مش هيقتنع وبالتالى مش هيسمع كلامى

دلوقتى نرجع لموضعنا
أقل حاجة والحاجة الشائعة دايماً لما حد يتصل بينا بالتليفون أو ييجى يسال علينا وبعدين نقل اطفالنا أن يقولوا للسائل ان احنا مش موجودين وذلك لتعبنا
فى اللحظة دى أحنا بنوحى لعقله أن الكدب عادى وانه سهل مش وان لو صدقت وقلتله أن أنا موجود هاتعب
يعنى ايه الخلاصة ...؟؟
يعنى ماكنشى انا بقوله أكدب بتصرفاتى معاه وبعدين أجى أقوله ماتكدبشى طبعاً مش هيسمع كلامى
وهو ده دايماً السبب الشائع لكدب الطفال وأيضاً هناك أسباب اخرى......

ذى أيه مثلاً........؟؟؟
الـــــــــخـــــــوف
ده من الأسباب الاساسية للكدب أزاى......؟؟؟

مثلاً لو أنت بتضربه أو بتزعق له لما يعمل حاجة غلط طبعاً لما ييجى يعمل حاجة غلط تانى هايخبى عليك ولو سالته هايكدب عليك وبكدة أحنا بندفعهم بخوفهم منا ألى الكدب بدون قصد منا

ومن الأسباب الاساسية التانية الصحاب بارده ازاى........؟؟؟

هو قاعد يلعب مع صحبه وشايف صاحبه طول النهار بيكدب على اللى حوليه ومبسوط قوى بكدبه (أصل الكدب ده ساعات بيبقى مرض او عادة) فطبعاً هايلقط منه

طيب أيه الحل......؟؟
أولاً لا أكدب عليه ولو حتى كدبة صغيرة
ثانياً مااخلهوش يكدب حتى ولو بيرد على التليفون
ثالثاً ماأخلهوش يخاف منى ذيادة عن اللزوم
رابعاً اتخد معاه مبدئ الثواب والعقاب يعنى لو كدب آجى فى يوم انا معوده أخرجه فيه ومخرجهوش علشان كدب
خامساً شوف صحابه وتعرف عليهم وحببه فى الكويس فيهم وحاول تبعده عن اللى مش كويس بس ماتبعدوش عنه بنفسك لأن ذى مابيقال(الممنوع مرغوب) وكدة انت ممكن تدخله فى عناد معاك يعنى حاول تخليه هو يبعد

أتمنى انى ماكنشى طولت عليكم واتمنى منكم الاستفادة
https://frasfras.yoo7.com

لماذا يكذب الأطفال (وما الحل)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-