فراس فراس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شامل كل همه رضاكم**مع تحياتى عزالدين**

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

كيف تعرف الكئيب

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
فراس فراس
Admin
Admin
فراس فراس

sms :

My SMS
الحمد لله

كيف تعرف الكئيب Empty
مُساهمةموضوع: كيف تعرف الكئيب   كيف تعرف الكئيب Icon_minitimeالأحد فبراير 17, 2008 2:07 am

بكل بساطة بيعرف الكئيب من وشه بمجرد مايبصله

والكئابة سعات بتكون فترة وبتعدى مش لازم الواحد يبقى طول حياته كئيب

بس ياترى الكئيب بيكتئب ليه........؟؟؟؟
هى الكآبة بتيجى للواحد من الزعل طبعاُ ومن الهموم اللى حوليه ولو ماعرفشى ينتصر على زعله وهمه هايفضل كئيب وطول ماهو مرتاح وهو زعلان طول ماهو هايفضل كئيب

طيب أزاى أنتصر على الكآبة.....؟؟؟وخلهاش تتمكن منى......؟؟؟
مفيش حاجة احسن وأحلى من ذكر الله ((ألا بذكر الله تطمئن القلوب))

بعض الحالات العامة المسببة للكآبة
دايماً للأسف بلاقى الشباب زعلانين على فقدان حبيبه , كأن حبيبها أو حببته دول خلاص لاقبلهم ولا بعدهم

لأ والأغرب تلاقى ان الموضوع بادئ هزار يعنى وبالنسبة للشاب بالذات بيقول أهى واحدة امشى معاها شوية وأشوف غيرها لم ازهق منها
هو ده دائماً بداية الموضوع ,المهم,بيبدئ يشوفها مرة وراء التانية وهى تبدئ تشوفه وبعدين مع الوقت بيتعلقوا ببعض وده شئ طبيعى من الناحية العلمية والدينية أزاى.......؟؟؟

اولاً من الناحية الدينية
بيقلك أصابنى بنظراته بسهم من سهام كيوبيد هى فعلاً النظرات سهم بس كيوبيد ده من خيال البشر
والمفروض يقولوا أبليس وده للقول :النظرة سهم مسموم من سهام أبليس

فعلاً النظرة سهم بس سهم مسموم بيسمم أفكار الناظر واللى بينظر عليه فمن النظرة دى ألا ان يلتقوا ويظلون ناظرين لبعضهم هاتنطبع صور بعضهم فى مخيلاتهم ويقعدوا بقى يفكروا فى بعض طول الوقت ويعيشوا مع بعض فى خيال واوهام من صنع الشيطان((ماأجتمع رجل وامرأة ألا وكان ثالثهم الشيطان))

طيب من الناحية العلمية
بمعنى بلدى قريب من العين قريب من القلب يعنى طول ماهو قدامك وبتشوفه دايماً طول ماهاتحبه أكتر لأن صورته هاتتخزن جوة عقلك وهاتتثبت أكتر وأكتر طول ماانت بتشوفه وطول ما انت بتدخل الصورة لعقلك كل يوم طول ماهاتفكر فى الصورة دى وستثير خلايا مخك بالتسائل عنها

طيب الحل أيــــــــه....؟؟
الحل واضح أنى بكل بساطة اسمع كلام ربنا ورسوله
يعنى مثلاً مابصش وأن حد بص لي مردلوش البصة علشان ماأفتحشى باب للشيطان ..

ومن الحاجات العامة اللى بتسبب الكآبة أيضاً

الحالة المادية
تلاقى رب الأسرة بيحسب ويفرك ويتعب دماغه علشان يوفر قرش ذيادة لاولاده أو أى حد مش عاجبه حالته المادية

طيب ماأنا خلاص عملت اللى أقدر عله هافكر ليه وأتعب دماغى ليه مادام التفكير مش هايذودنى حاجة ومادام فيه ربنا هاخاف من أيه وهاقلق من ايه ماهو زى مارزقنى وانا صغير هايرزقنى وانا كبير

يعنى خلاصة الكلام طول ماأنت مع الله طول ماأنت ماهتكتأب

يارب نفضل مع ربنا علطول
https://frasfras.yoo7.com
za!na
أبتدى
أبتدى
za!na

sms : انا بس بنت
واتكلمت
وسألت
وعرفف
وفهمت

كيف تعرف الكئيب Empty
مُساهمةموضوع: رد: كيف تعرف الكئيب   كيف تعرف الكئيب Icon_minitimeالأحد أغسطس 23, 2009 8:37 am

""ومن اعرض عن ذكرى
فان له معيش ضنكا
ونحشره
يوم القيامة اعمى"

الحمد لله

المرض والعلاج

وهو انا مش متدينة ولا حاجة
بس لما بكون قريبة من ربنا
بحس فعلا
ان مافيش
حاجة فى الدنيا دى ممكن تضايقنى
زى الايام المفترجة اللى احنا فيها دى